سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

نکات مهم و ضروری در خرید یا طراحی اگزوز دیزل ژنراتور

موتور دیزلی یک دستگاه احتراق درونی است که گازوئیل یا گاز طبیعی را به عنوان سوخت می سوزاند.مردم سالهاست که از این موتور ها در صنایع مختلف استفاده می کنند. اولین موردی که در سیستم اگزوز دیزل ژنراتور اهمیت دارد سوخت آن است. گاز، بنزین و گازوئیل مهم ترین و متداول ترین سوخت های موتور های مولد برق (ژنراتور ها) هستند. هرکدام از این سوخت ها گاز های آلاینده ی خطرناکی را تولید میکنند. دربین این سوخت ها گازوئیل آلاینده های خطرناک تری دارد. به عنوان مثال گازوئیل در آلاینده ی حاصل از خود دارای گوگرد می باشد که  گاز و بنزین فاقد این آلاینده هستند.

نکته ی مهم دیگر اندازه ی دیزل ژنراتور می باشد. یک ژنراتور کوچکتر ممکن است حتی در فضای بسته هم قابل استفاده باشد. مقدار نیروی تولیدی دیزل ژنراتور نیز از نکات مهم می باشد. انتخاب یک دیزل ژنراتور متناسب با توان مورد نیاز شما بسیار مهم است زیرا باعث صرفه جویی در هزینه های سوخت و نگهداری شما می شود.

آخرین چیزی که باید قبل از طراحی یک سیستم اگزوز در نظر بگیریم این است که دیزل ژنراتور در چه محیطی نصب و نگهداری می شود. همچنین باید محل دقیقی که ژنراتور در آن قرار میگیرد را با دقت مشخص و بررسی کنید. این مسئله باتوجه به سایتی که شما در آن می خواهید از ژنراتور خود استفاده اهمیت زیادی دارد. کلاً دونوع فضای باز و بسته برای قرار دادن موتور شما وجود دارد. ژنراتور های خارجی عمدتاً برای مقاصد عمرانی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرند و ژنراتور های محیط های بسته عمدتا کاربردهای مسکونی و رفاهی دارند. پس از بررسی و مشخص شدن این موارد میتوانیم به سفارش سیستم اگزوز دیزل ژنراتور خود فکر کنیم.

سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

سیستم اگزوز دیزل ژنراتور

  • اجتناب از فشار برگشتی در ساخت یک سیستم اگزوز بسیار مهم است. فشار برگشتی بیش از حد اگزوز میتواند موتور را ضعیف کند و دمای کاری آن را افزایش دهد.
  • در صورتی که پیچ و تاب یا منحنی در خط لوله ی اگزوز وجود دارد، اطمینان حاصل کنید شعاع زانویی که در نقطعه ی عطف استفاده میشود از 1.5 برابر شعاع داخلی لوله های بیشتر باشد.
  • مکان،فضا یا ساختمانی که موتور در آن قرار دارد به شدت بر طراحی سیستم اگزوز تاثیر میگذارد.با این حال با استفاده از کمترین منحنی یا کوتاه ترین مسیر
  • اطمینان حاصل کنید که تمام لوله ها به صورت ایمنی آب بندی شده و در فاصله ای مناسب از مناطقی که لرزش زیادی دارند قرار دارد. مواد قابل اشتعال را حداقل 250 میلی متر دور از اگزوز قرار دهید.زیرا لوله های اگزوز تاحد زیادی گرم میشوند.همچنین استفاده از مواد عایق حرارتی برای پوشش لوله های اگزوز پیشنهاد میشود.
  • انتهای خروجی لوله های اگزوز عمودی باید دارای یک محافظ باران باشند.تا فشار گاز به راحتی در خروجی اگزوز باز شود.هرخط اگزوز افقی یا عمودی باید یک خروجی در انتهای خود داشته باشد تا آب از لوله خارج شود.درغیر این صورت موتور یا صدا خفه کن آب را دفع نمیکند.

نکته ی مهم: استنشاق گازهای خروجی از اگزوز دیزل ژنراتور برای سلامت انسان مضر است و میتواند کشنده باشد. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض صدای بلند موتور،ممکن است منجر به مشکلات شنوایی طولانی مدت شود. بنابراین در اینجا ضرورت نصب درست یک سیستم اگزوز دیزل ژنراتور حس می شود. زیرا باعث کاهش آلایندگی و صدا می شود. علاوه بر این تمهیدات، کارگران و اشخاصی که در نزدیکی موتور دیزل ژنراتور مشغول فعالیت هستند باید از گوش گیر استفاده کنند. لذا هیچگاه یک دیزل ژنراتور را بدون اگزوز نصب و راه اندازی نکنید.

  • با قرار دادن سایلنسر بر سر راه خروجی سیستم اگزوز شما میتوانید تا حد زیادی به کاهش صدای موتور خود کمک کنید.اگر لوله ی اگزوز بیش از حد طولانی باشد. دمپر دیگری باید در انتهای خط قرار گیرد. هرموتوری به یک سیستم اگزوز منحصر به فرد و مستقل نیاز دارد.
  • هرگز از یک سیستم خروجی دود (اگزوز) برای خروج آلاینده های دود موتور به صورت همزمان استفاده نکنید. زیرا گازها و رطوبت خروجی از یک موتور میتواند وارد موتور دیگر شده و به آن آسیب بزند.
  • اگرهم میخواهید از ورود گازهای آلاینده از طریق مکنده ی هوای تازه به داخل دیزل ژنراتور جلوگیری کنید.محل خروجی اگزوز باید دور از دریچه ی ورودی باشد.
  • دریچه ی خروجی اگزوز نباید در هیچ فضای بسته ای مانند راهروها، کانالهای هوا، فضا های تهویه یا روشنایی ساختمان، بالکن های باز یا محصور، بالابرهای آسانسوریا مکان هایی که باد یا سایر اشیا ممکن است مانع خروج گازهای احتراقی شود.قرار گیرد. مشاغلی که هوای تازه برای فرآیندها یا ماشین آلات خود نیاز دارند،حیاط ساختمان ها به ویژه مناطقی که حیوانات زنده در خانه دارند نیز مناطق ممنوعه برای نصب خروجی اگزوز میباشد.

لازم بذکر است که سیستم های اگزوز برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست ساخته می شوند.سیستم های اگزوز معیوب میتوانند باعث مشکلات زیست محیطی زیادی شوند.بنابراین در طراحی و ساخت اگزوز دیزل ژنراتور خود بادقت عمل کنید.

انواع اگزوز دیزل ژنراتور و ویژگی آن ها

انواع مختلف سیستم های اگزوز دیزل ژنراتور هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند.در مجوع 3 نوع سیستم اگزوز روتین وجود دارد که شامل: سیستم اگزوز خشک، سیستم اگزوز مرطوب و سیستم اگزوز سایلنسر یا صداخفه کن می باشد.

  1. سیستم اگزوز مرطوب: شما سیستم های اگزوز مرطوب را معمولاً برای خنک کردن گازهای خروجی با استفاده از آب قبل از ورود به جو طراحی کرده یا سفارش می دهید. این نوع سیستم های اگزوز نه تنها به خنک شدن گازهای خروجی کمک میکند بلکه باعث کاهش چشمگیر آلودگی های هوایی برای کارکنان اطراف دیزل ژنراتور و محیط زیست میشود.
  2. سیستم های اگزوز خشک: در این گونه سیستم ها هیچ آبی وجود ندارد در عوض آنها به یک سری صدا خفه کن و رزوناتور برای کاهش دما و صدای اگزوز متکی هستند. سیستم های اگزوز خشک معمولا فشرده تر و سبک تر از انواع مرطوب هستند. که این امر باع می شود که اینها گزینه ی مناسبی برای استفاده در ژنراتور های کوچک یا متحرک باشند.
  3. سیستم اگزوز صدا خفه کن شبیه سیستم اگزوز خشک است. اما از این سیستم بیشتر برای کاهش صدای خروجی موتور استفاده می کنند. به طور معمول این سیستم اگزوز برای پروژه هایی مناسب است که در حذف نویز ناشی از عملکرد موتور در اولویت قرار دارد. مانند ژنراتور های اضطراری بیمارستان ها

علاوه بر 3 نوع سیستم اگزوز بالا یک نوع اگزوز دیگر نیز وجود دارد که به آن سیستم اگزوز هیبریدی می گویند که در آن عناصر دو سیستم اگزوز مرطوب و خشک برای بازدهی بیشتر و بهتر با یکدیگر ترکیب شده اند. به عنوان مثال یک سیستم هیبریدی ممکن است از یک صدا خفه کن آب خنک برای کاهش دما و صدای گازهای خروجی دیزل ژنراتور استفاده کند.

بطور کلی انتخاب از بین این سیستم های اگزوز بستگی به کاربری مورد نیاز شما از سیستم اگزوز دیزل ژنراتور دارد. قبل از طراحی سیستم اگزوز دیزل ژنراتور توجه به محل و محیط نسب موتور، اندازه،وزن و سطح صدای آن اهمیت فراوانی دارد.

ملاحظات ضروری در ساخت اگزوز دیزل ژنراتور و تست سلامت آن

اهم مواردی که شما باید درنظد بگیرید شامل اندازه و شکل لوله های اگزوز، نوع صدا خفه کن یا صدا خفه کن مورد استفاده در محل خروجی اگزوز و تجهیزات کنترل آلایندگی اضافی میباشد.

لوله ها باید به اندازه ای بزرگ باشند تا بتوانند جریان کارآمد گازهای خروجی را ایجاد کنند،اما نه انقدر بزرگ باشند که فشار برگشتی بیش از حد ایجاد کنند. این فشار برگشتی می تواند عملکرد موتور را محدود کند. اگر شکل لوله ها نیز به دقت طراحی شود. کمک میکند تا هرگونه تلاطم یا محدودیت در جریان گازهای خروجی را به حداقل برسانید.

نکته ی دیگر انتخاب نوع صداخفه کن می باشد. صدا خفه کن صدای تولید شده ای که به وسیله ی عمل احتراق ایجاد می شود را کاهش میدهد. بسیار مهم است که طرحی را انتخاب کنید که بدون ایجاد فشار برگشتی و محدودیت در خروج گازها باعث کاهش حداکثری صدای تولیدی موتور شما شود. محل خروجی اگزوز هم باید دور از هر ساختمان یا سازه ی دیگری باشد و باید آن را طوری طراحی کرد که احتمال آتش سوزی یا سایر خطرات ایمنی را به حداقل برسد.

علاوه بر همه ی این موارد اگزوز دیزل ژنراتور ممکن است احتیاج به ترکیب تجهیزات کنترل آلایندگی مانند مبدل های کاتالیزوری یا فیلتر های ذرات داشته باشد، تا آلاینده های مضر منتشر شده در محیط را کاهش دهد.این تجهیزات میتواند به ژنراتور کمک کند تا به مقررات حفاظت محیط زیست پایبند باشد.

تست های مختلفی که بر روی سیستم اگزوز دیزل ژنراتور انجام می شود شامل تست آلایندگی، تست عملکرد و تنظیم نسبت سوخت به هوا در موتور است. تست آلایندگی یعنی اندازه گیری سطح آلاینده هایی مانند مونواکسید کربن،اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق در اگزوز است تا اطمینان حاصل شود که در محدوده ی امنی قرار دارند. تست عملکرد شامل ارزیابی توان خروخی موتور، بازده سوخت و سایر معیارهای عملکرد برای اطمینان از عملکرد بهینه ی موتور میباشد.تست نهایی که همان سوخت به هوا می باشد هم برای دستیابی به تعادل در سوخت عرضه شده به موتور و هوا برای احتراق بهتر می باشد که این کار با تنظیم سنسورهای هوا و سوخت و بازبینی مداوم آن ها قابل انجام میباشد.

نگرانی های بهداشتی و ایمنی نیز در هنگام طراحی یک سیستم دفع آلاینده همیشه وجود دارد.در سیستم اگزوز دیزل ژنراتورها خطرات بهداشتی معمولا شامل مسمومیت با CO، آتش سوزی و انفجار و یا خطر قرار گرفتن در معرض گازهای مضر میباشد.

مونوکسیدکربن گازی بی رنگ و بی بو است و در صورت استنشاق در مقادیر زیاد می تواند کشنده باشد.در یک سیستم اگزوز با طراحی ضعیف مونواکسید کربن میتواند تجمع پیدا کند و خطرات جدی برای سلامتی افراد در منطقه ایجاد کند. برای جلوگیری از مسمومیت با مونواکسیدکربن، سیستم های اگزوز دیزل ژنراتور، باید به درستی طراحی کنید تا به طور موثر گاز های خروجی را خارج از فضای باز و دور از فضا های بسته که ممکن است افراد در آن حضور داشته باشد تخلیه کند. همچنین مسیر خروج دود هم به صورت مداوم باید به لحاظ سلامتی بررسی شود.

مورد دیگری که عامل نگرانی می باشد، احتمال آتش سوزی و انفجار است. سوخت دیزل شدیداً قابل اشتعال است و گاز های خروجی تولید شده توسط دیزل ژنراتور می تواند، به اندازه ی کافی به دمای بالا برسد تا مواد قابل احتراق در سیستم اگزوز را مشتعل کند. شما باید سیستم های اگزوز دیزل ژنراتور را طوری طراحی کنید که گرما و جریان گازهای خروجی را به درستی مدیریت کند و هرگونه مواد قابل اشتعال را به خوبی از خروجی های اگزوز دور نگه دارد.

سیستم های اگزوز دیزل ژنراتور علاوه بر دومشکل و خطر گفته شده در بالا می توانند افراد را در معرض انواع گازهای مضر مانند اکسیدهای نیتروژن (Nox) ، دی اکسید گوگرد (Sox) و ذرات معلق (PM) قرار دهد.این گازها میتواند مشکلات سلامت متعددی از جمله تحریک تنفسی، آسیب ریه و بیماری قلبی ایجاد کند. برای به حداقل رساندن احتمال قرار گرفتن در معرض این گازها، باید سیستم اگزوزی طرلحی کنید که به طور موثر گازهای خروجی را فیلتر و تمیز کند و تا حد امکان آلودگی های مضر را از بین ببرد.

بصورت کلی طراحی یک سیستم اگزوز دیزل ژنراتور مناسب نه تنها به حفاظت از محیط زیست کمک میکند بلکه باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و همچنین حفظ سلامت کارکنان شما میشود.بنابراین در طراحی این قطعه از دیزل ژنراتور دقت کافی را به خرج دهید و یا اگر در این ضمینه دانش و مهارت کافی ندارید.این کار را به افراد کارشناس حوضه ی دیزل ژنراتور بسپارید.

0
در گفت و گو این مقاله شرکت کنیدx