آموزش اپراتوری دیزل ژنراتور

اپراتوری دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور در طول عمر خود و در حین عملکرد نیاز به انجام سرویس های دوره ای منظم و دقیق دارد حتی زمانی که دیزل ژنراتور خاموش است و استفاده ای نمی شود باید سرویس های دوره ای توسط اپراتور دستگاه انجام شود. برخی از مجموعه ها اپراتور دیزل ژنراتور دارند و این شخص وظیفه دارد با داشتن اطلاعات کامل نسبت به نگهداری از دیزل ژنراتور اقدام کند به این شخص اپراتور دستگاه می گویند. بخشی از اپراتوری دیزل ژنراتور مربوط به موتور و بخش دیگر مربوط به ژنراتور و تابلو برق می باشد. بخش های اصلی موتور که باید مورد بررسی قرار بگیرد، شامل: سیستم خروجی هوا یا اگزوز و ورودی هوا، سیستم های الکتریکی DC شامل سنسور ها و ارتباطات کنترلر با مجموعه دیزل ژنراتور و سیستم سوخت رسانی برای بررسی هرگونه نشتی که ممکن است باعث اتفاقات خطرناک شود. همچنین سیستم فیلتر و روغن و تمام حسگرها و سیستم های AVR و درآخر برای حفظ یکپارچگی و عملکرد دیزل ژنراتور نیاز به بررسی منظم سیستم سیم کشی می باشد. 

آموزش اپراتوری دیزل ژنراتور

نظافت و سرویس اولیه و چکاپ بخش های حیاتی

راهنمای گام به گام اپراتوری دیزل ژنراتور

تعویض روغن موتور دیزل :

بعد از تغویض روغن موتور دیزل هر 20 ساعت کارکرد دیزل ژنراتور باید توسط اپراتور بررسی شود. معمولاً بعد از هر 100 ساعت کارکرد روغن موتور دیزل باید تعویض شود ولی برای موتور می تواند متفاوت باشد که با مراجعه به کاتالوگ موتور می توانید آن را دقیق مشاهده کنید و در صورتی که زودتر از زمان مشخص شده روغن دچار سوختگی و تغییر کیفیت شود باید تعویض کنید.

شرایط نگهداری سوخت دیزل ژنراتور :

سوخت دیزل ژنراتور باید در ظروف مخصوص نگهداری شود که دارای استاندارد OSHA می باشند. به طوری که مواد تشکیل دهنده آن به مرور زمان با در تماس بودن با این ظروف در آن حل نشود و امکان نگهداری سوخت را برای حداقل یک سال بدون افت کیفیت داشته باشد. باید توجه شود که سوخت دیزل ژنراتور نباید در معرض آلودگی و یا گرد و غبار باشد و در محل خشک نگهداری شود چرا که وجود ناخالصی و یا آلودگی در سوخت دیزل ژنراتور باعث افت توان و یا خاموش شدن دیزل ژنراتور می شود. همچنین سوخت دیزل ژنراتور دارای تاریخ انقضا می باشد و اگر در شرایط مناسب نگهداری شود حداکثر بیشتر از یک سال نباید از تاریخ تولید آن گذشته باشد. به هنگام خرید سوخت گازوئیل با استفاده از یک برچسب تاریخ تولید (یا همان خرید) را بر روی بطری بچسبانید. اپراتور دیزل ژنراتور باید تمامی این موارد را اجرا نماید.

دوره آموزش اپراتوری دیزل ژنراتور

اگر قصد دارید در کار اپراتوری و سرویس نگهداری دیزل ژنراتور استاد بشین در این دوره شرکت کنید

فیلتر هوا دیزل ژنراتور :

فیلتر هوا دیزل ژنراتور می بایست توسط اپراتور دیزل ژنراتور بعد از هر با استفاده به صورت چشمی بررسی شود مخصوصاً در محل هایی که ریز گرد و غبار زیادی دارد و در صورت امکان با استفاده از دستگاه باد آن را غبار زدایی کند و این کار را تا زمانی که فیلتر دیزل ژنراتور سالم است انجام دهد. هوا ورودی تأثیر بسیار بالایی در راندمان دیزل ژنراتور دارد.

بررسی نشتی دیزل ژنراتور :

در دیزل ژنراتور مسیر های انشعابی و اتصالات بسیار وجود دارد که هر کدام ممکن است به دلیل فرسودگی و یا نقص در اتصالات دچار نشتی شود که برای جلوگیری از نشتی بیشتر باید دیزل ژنراتور به صورت روزانه توسط اپراتور بررسی شود تا اگر نشتی مشاهده شد آن را برطرف سازد و نشتی ریخته شده روی موتور و یا زمین را تمیز کند. روغن و گازوئیل به دلیل اشتعال پذیری بالا خط زیادی دارند و به محض مشاهده نشتی باید دیزل ژنراتور را خاموش و نشتی را برطرف کرد.

آچار کشی پیچ و مهره دیزل ژنراتور :

وجود پیچ و مهره های زیاد در اتصالات قسمت های مختلف دیزل ژنراتور نیازمند بررسی دوره ای و مداوم توسط اپراتور می باشد. دیزل ژنراتور بعد از روشن شدن دارای لرزش بالایی است که می تواند به مرور زمان پیچ و مهره ها را شل کند و خطراتی به دنبال داشته باشد. اپراتور دیزل ژنراتور باید با دانستن محل این اتصالات و ابزار کافی بتواند سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور را انجام دهد. زیاد سفت کردن اتصالات پیچ و مهره هم اشتباه است و مقدار آن برای هر قسمت باید متناسب باشد.

سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

هر کجای ایران که باشید کارشناس های شرکت پایور دیزل آسیا اعزام خواهند شد

تمیز کاری فیلتر سوخت دیزل ژنراتور :

ورودی سوخت دیزل ژنراتور دارای یک صافی توری مانند است که ممکن است به دلیل کیفیت نامناسب سوخت و یا ورود غبار به هنگام سوخت رسانی به باک موقت دیزل ژنراتور دارای رسوب و کثیفی شود این قطعه باید به صورت دوره ای توسط اپراتور دیزل ژنراتور بررسی شود و در صورت نیاز تمیز شود و یا حتی تعویض شود. وجود آلودگی در سوخت دیزل ژنراتور بسیار خطرناک است و جزو مواردی استکه که خیلی باید اپراتور دیزل ژنراتور مراقبت کند.

استفاده فصلی از دیزل ژنراتور :

در صورتی که از دیزل ژنراتور در فصل خاصی استفاده می کنید و مدت زمان زیادی در سال خاموش است باید سوخت آن از باک خارج شود و به صورت جداگانه در محلی خشک و به بدور از آفتاب نگهداری شود. همچنین دیزل ژنراتور در حالت خاموش نیاز به سرویس و نگهداری دارد و می بایست به صورت دوره ای استارت بخورد تا از بروز خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری شود. هر ماه 1 الی 2 بار دیزل ژنراتور را استارت کنید تا به صورت مداوم خاموش نباشد.

بررسی دوره ای باتری دیزل ژنراتور :

برای جلوگیری از اکسیداسیون قطب های مثبت و منفی دیزل ژنراتور باید اتصالات را ابتدا جدا کرد و بعد با استفاده از یک برس سیمی مخصوص محل قطب ها چندین بار تمیز کرد تا با جلوگیری از ایجاد اکسیداسیون و حذف نارسنا از اتصالات باتری، دیزل ژنراتور را در شرایط آماده به کار قرار بدهیم. همچنین سلامت باتری باید با استفاده از تست ولتاژ بررسی شود تا در صورتی که عمر خود را کرده است تعویض شود.

دانلود جزوه اپراتوری دیزل ژنراتور

اپراتوری و سرویس نگهداری اصولی دیزل ژنراتور

راهنمای گام به گام اپراتوری دیزل ژنراتور

دفترچه اپراتوری دیزل ژنراتور

برای هر دیزل ژنراتور شرایط اپراتوری و سرویس نگهداری دیزل ژنراتور متفاوت است که برای دریافت آن می بایست با توجه به سازنده و برند موتورو ژنراتور به صورت جداگانه اقدام نمود. همچنین برخی از مواد مصرفی مانند روغن و یا سنسور ها با توجه به پیشنهاد کمپانی سازنده باید تعویض و یا نگهدارش شوند که می تفاوت متفاوت باشد. اگر میخواهید دستگاه شما تا 10 سال نیاز به یک آچار کشی نداشته باشد باید طبق موارد پیشنهاد شده دفترچه خود کمپانی اقدام کنید و تمام موارد مصرفی دوره ای را از لوازم اصلی استفاده کنید. اساساً ساختار دیزل ژنراتور ها شبیه به یکدیگر می باشد و فقط ممکن است در اقلام جزئی مانند سنسور ها و … با هم متفاوت باشند. شرکت پایور دیزل آسیا یک دفترچه راهنما کلی تهیه دیده است که می توان برای همه دیزل ژنراتور ها برای اپراتوری دستگاه استفاده کرد البته در نظر داشته باشید که دفترچه راهنما دیزل ژنراتور را نیز مطالعه بفرمایید تا طبق اصول پیشنهادی آن اقدام کنید تا دیزل ژنراتور شما عمر بالاتری داشته باشد و دیرتر نیاز به سرویس نگهداری داشته باشد.

روغن موتور دیزل ژنراتور

استعلام قیمت، ثبت سفارش و درخواست مشاوره خود را برایمان ارسال کنید
در کمترین زمان با شما تماس خواهیم گرفت.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
در گفت و گو این مقاله شرکت کنیدx